Skip Navigation

Select Language

Odklon kola, ZÁKLON a sbíhavost kol na oválné trati

Jako členové klubu NASCAR® Insiders jste již viděli, jak se po každém závodě kontrolují pneumatiky a kola závodních vozů NASCAR®. Tyto kontroly zahrnují také to, zda je správně seřízena vzájemná geometrie kol a optimalizována pro maximální kontakt s povrchem vozovky.

Orientace kol (tj. odklon kola, záklon a sbíhavost kol) v soukromém vozidle a v závodním voze NASCAR® se však bude lišit. Tyto rozdíly jsou v případě vozidel NASCAR® ještě větší, protože se orientace kol mění v závislosti na typu trati, na které se bude závod odehrávat.

Tajemství tratí NASCAR®

Než přejdeme dále, připomeneme si, co to odklon kola, závlek a sbíhavost kol znamená:

  • Odklon kola: záporný odklon vylepšuje přilnavost zvláště v těžkých zatáčkách. Nulový odklon opotřebovává rovnoměrněji pneumatiky, ale nevede si tak dobře v zatáčkách.
  • Závlek: kladný závlek stabilizuje vozidlo při vysokých rychlostech a zvyšuje přilnavost pneumatiky v zatáčkách a při náročnějším řízení.
  • Sbíhavost kol: záporná sbíhavost neboli rozbíhavost zlepšuje zatáčení díky vnitřnímu kolu výrazněji nasměrovanému do zatáčky. Menší poloměr otáčení vnitřního kola vtáhne vozidlo do zatáčky. Snižuje to však stabilitu při jízdě v přímém směru. Kladná sbíhavost je ideální pro dlouhou jízdu v přímém směru jen s několika nebo mírnými zatáčkami.

Závody na oválné dráze

Jízda na oválné dráze se nepodobá žádné jiné dráze NASCAR® (ani silnici, po které jezdíte soukromým vozidlem). Především – jezdec stále zatáčí stejným směrem, a nikoliv doleva a doprava, což má přímý vliv na geometrii kol, která je nutná pro závod.

Na oválné dráze NASCAR® zatáčí závodní automobily pouze doleva. To znamená, že jsou pravá kola vždy na vnější straně zatáčky a mechanici NASCAR® u nich vždy používají záporný odklon. Levá kola jsou na vnitřní straně zatáčky a používá se tak u nich kladný odklon. Kombinace kladného a záporného odklonu je ideální řešení pro zatáčení na oválné dráže, protože maximalizuje rychlost v zatáčkách a optimalizuje přilnavost a stabilitu.

Další problém, který je třeba zvážit, je úhel. Ten závisí na několika různých faktorech, například na tom, zda je dráha nakloněna (tj. v zatáčkách se svažuje dolů), a může být těžké najít správnou rovnováhu.

Pokud si jako příklad vezmeme závod Oval World Challenge seriálu Euro NASCAR®, tam je dráha nakloněna pod úhlem 9°, závodní automobily tak nepotřebují příliš velký odklon. Nalezení správné velikosti odklonu však může být náročné. Pokud bude příliš malý, řidič nebude moci těžit z odlišných poloměrů zatáčení levého a pravého kola. Pokud bude příliš velký, řidič přijde o přilnavost při jízdě v přímém směru a sníží se akcelerace a brzdná síla, když vozidlo nezatáčí. Nadměrný odklon také opotřebovává spodní hrany pneumatik závodních vozidel při jízdě v přímém směru, což může způsobit defekt.

Je tedy lepší dbát s odklony kol opatrnosti nebo ji zcela hodit za hlavu? To uvidíme v závodě NASCAR® Oval World Challenge 30. června a 1. července. Jste připraveni na začátek dobrodružství?

NASCAR® Insiders

Pokračujte v cestě s NASCAR® Insiders.

Objevte svět NASCAR® Insiders a získejte přístup k exkluzivnímu obsahu o zákulisí, vzrušujícím rozhovorům s legendami a vizionáři NASCAR® a mnohem více. Zde si přečtěte víc.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Podrobnosti k projektu NASCAR


Další informace