Select Language

Vše, co potřebujete vědět o samořízení kola vlivem propružení

Samořízení kola vlivem propružení je jednoduše řečeno případ, kdy se kola řídí sama bez jakéhokoliv podnětu od vás (řidiče) nebo volantu.

Jak je to možné? Snadno: jízda přes nerovnosti na vozovce může kola vytlačit a způsobit změnu jejich směru. Nadměrné samořízení vlivem propružení může zvýšit opotřebení pneumatik a zhoršit kontrolu nad vozidlem na nerovných vozovkách. Jaké je spojení samořízení kola vlivem propružení a NASCAR®? V každé zatáčce závodní trati se nachází obrubník, který mírně vyčnívá z asfaltu a vytváří nerovnost ovlivňující řízení. Při jízdě po ideální dráze závodní vozidlo zavadí o obrubník v každé zatáčce a tak se samořízení kola vlivem propružení stává zásadním prvkem, který je třeba zvážit.

Samořízení kola vlivem propružení a vaše vozidlo

Samořízení kola vlivem propružení není možné zcela eliminovat. Místo toto se přední odpružení a tyče řízení u většiny moderních vozidel navrhují tak, aby výrazně snížily jeho dopad. To znamená, že pokud vy (nebo váš mechanik) provedete jakoukoliv práci na zavěšení kol, je třeba zajistit, aby bylo vše pečlivě přišroubováno, speciálně vypočítané body otáčení byly správně a geometrie kol byla seřízena podle doporučení výrobce, jinak by mohlo dojít k nežádoucímu samořízení kola vlivem propružení.

Kromě toho je také důležité používat správné díly o správných velikostech. Například pokud je vozidlo v pohybu, čep řízení se musí pohybovat po stejném oblouku jako zavěšení kol. Aby toho bylo možné dosáhnout a minimalizovat samořízení kola vlivem propružení, je zásadní sladit délky a oblouky.

V praxi to znamená, že střední osa vnějšího čepu řízení musí být vyrovnána se střední osou spodního kulového čepu a vnitřní táhlo musí být vyrovnáno se spodním bodem otáčení. To zajistí, že délka a úhel čepu řízení a zavěšení kol budou stejné a minimalizuje se tak samořízení kola vlivem propružení. Pokud máte ohledně samořízení kola vlivem propružení a geometrie kol jakékoliv pochybnosti, kontaktujte certifikovaného mechanika.

Samořízení kola vlivem propružení a NASCAR®

Samořízení kola vlivem propružení se obvykle měří ve stupních natočení řízení na metr pohybu vpřed nebo ve stupních na stopu. Obvykle se hodnoty pohybují v rozsahu dvou až deseti stupňů na metr u předních kol.

K měření samořízení kola vlivem propružení u závodních vozidel se používá kvalitní měřidlo. Měřidlo s jedním číselníkem se snadněji používá, protože jsou veškeré informace k dispozici na první pohled. U měřidla se dvěma číselníky jsou někdy zapotřebí dva lidé, kteří kontrolují ukazatele, zvláště pokud samořízení spadá mimo požadované hodnoty.

Před měřením se závodní vozidlo připraví: přední zavěšení kol je kompletní, všechny díly jsou dotaženy ve správné poloze a zavěšení kol je nastaveno na očekávané podmínky závodní trati.

U závodního vozu je snaha dosáhnout 0,005 až 0,15 tisícin tzv. bump-out (natočení ven) a nikdy neumožnit pneumatikám natočení dovnitř (bump-in). To proto, že díky natočení ven je vozidlo stabilnější v zatáčkách, zatímco natočení dovnitř může být nepředvídatelné. V případě potřeby se provádí malé úpravy (tj. o několik milimetrů).

NASCAR® Insiders

Pokračujte v cestě s NASCAR® Insiders.

Objevte svět NASCAR® Insiders a získejte přístup k exkluzivnímu obsahu o zákulisí, vzrušujícím rozhovorům s legendami a vizionáři NASCAR® a mnohem více. Zde si přečtěte víc.

Tagy: MOOG, Article Category, Blog-news
Sdílet

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Podrobnosti k projektu NASCAR


Další informace


Odklon kola, závlek a sbíhavost kol na oválné trati


Další informace